Comissariats d'exposicions d'art contemporani i programacions municipals
Aquesta jornada, organitzada pel CERC i el Programa d’Arts Visuals de l’Oficina de Difusió Artística de la Diputació, té com a objectiu principal respondre tot un seguit d’interrogants al voltant de la figura dels comissaris i comissàries d’art, tot incidint en el paper del tècnic programador d’arts visuals en relació als comissariats pel que fa als encàrrecs, contractes i seguiments, però també en relació a la coherència entre els comissariats externs i el programa municipal d’arts visuals, sense oblidar la vinculació entre els comissaris i els altres professionals que formen part del procés de creació i organització d’una exposició. Els dubtes que s’obren a partir d’aquí són nombrosos. Per exemple: ¿A l’hora de seleccionar el comissari o comissària d’una exposició quines preguntes s’hauria de fer un tècnic municipal d’arts visuals? Com hauria de concretar l’encàrrec i traduir-lo en un contracte? Com hauria de fer-ne el seguiment i l’avaluació? El tipus d’exposició determina el tipus de comissariat o el comissari determina el tipus d’exposició? Com es pot integrar un projecte comissarial amb el conjunt del projecte d’arts visuals municipal? Com podem vincular el comissari amb la resta de professionals que formen part del procés de creació d’una exposició?
En aquesta jornada intentarem respondre aquestes preguntes de la mà de diferents professionals amb una experiència sòlida en l’àmbit del comissariat i de la programació d’exposicions. Parlarem majoritàriament d’exposicions, però els continguts també seran aplicables a d’altres projectes que requereixin un comissariat: cicles de performances, jornades, etc.
PROGRAMA
14 de novembre
- 09:30 - 10:30 h: Comissariats d'exposicions d'art contemporani i programacions municipals. A cura d’Anna Crosas
- 10:30 - 11’30 h: Centres d’art territorials. Tensió entre municipi i territori. A cura de Cèlia del Diego
- 11:30 - 12:00 h: Pausa
- 12:00 - 13:00 h: Espai 13: Lògica interna i context canviant. A cura de Martina Millà
- 13:00 - 14:00 h: La curadoria en el context social contemporani. Una visió des de Barcelona. A cura de Caterina Almirall
- 14:00 -15:00 h: Debat, conduït per Anna Crosas, amb Caterina Almirall, Cèlia del Diego, Martina Millà i els participants a la jornada
DOCENTS
Caterina Almirall (Barcelona, 1986)
https://caterinaalmirall.com/
Foto: Albert Llimós, El 9 Nou
És curadora independent i professora. Des de la curadoria, centra les seves investigacions al voltant del fet expositiu i la pràctica mediadora, amb especial interès en allò màgic i allò ritual en el propi camp artístic. Més enllà de la pràctica curatorial, col·labora amb artistes i col·lectius en projectes de recerca, creació i escriptura. És doctora en Belles Arts amb una tesi sobre comissariat independent a Barcelona.
Va iniciar el treball en comissariat amb l'espai autogestionat El Passadís, a Barcelona, actiu entre 2013 i 2016. Des de llavors, ha desenvolupat projectes de comissariat, a Barcelona, a La Capella (2021), a la galeria etHall (2020), a la galeria Bombon Projects (2019); a Can Felipa (2018) i a la Sala d'Art Jove (2015); també va ser la curadora del cicle anual Terrassa Comissariat 2017/18, i ha desenvolupat projectes al Centre d'Art Maristany de Sant Cugat de Vallès (2017); al MAC de Mataró (2018), a La Panera de Lleida (2018) i a Espacio Trapezio de Madrid (2018), entre d'altres. Des de 2018 és la comissària del programa Ephemeral de la fira SWAB Barcelona. Ha participat en projectes com Quasi Veu, impulsat pel Departament de Cultura de la Generalitat i la Xarxa de Centres d'Art de Catalunya.
Ha escrit per a catàlegs de La Casa Encendida i La Casa Velázquez (Madrid), i per a artistes com Sergi Botella, Mariona Moncunill, Núria Gómez Gabriel, Amanda Moreno, Laia Ventayol, Julia Calvo, Aldo Urbano, entre d'altres. Ha rebut beques i premis de BCN Producció, del Goethe Institute, de Can Felipa, Unzip al Prat de Llobregat o de Sala d’Art Jove, entre d'altres. Ha estat resident a TRAMA 34, al CAA Andratx, Mallorca, i al Centre d'Estudis i Documentació del MACBA. Ha estat jurat en convocatòries de creació i investigació al Centre d'Art Maristany, al BaumannLab Terrassa i a La Escocesa. Va ser membre de la Comissió de Programes d'Hangar entre 2020 i 2022.
Anna Crosas (Cantonigròs, 1970)
Llicenciada en Filosofia i màster en Gestió Cultural amb l’especialitat de Gestió d’Institucions i Polítiques Culturals per la UB. Actualment, directora del Programa d’Arts Visuals de l’Oficina de Difusió Artística (ODA) de la Diputació de Barcelona.
Anteriorment, tècnica de cultura al Programa d’Arts Visuals de l’Oficina de Difusió Artística (ODA) de la Diputació de Barcelona, consultora júnior a ARTImetria Estratègies per a la Cultura, consultora junior a Ikonos Cultural, i tècnica de cultura ―responsable d’un centre cultural polivalent i d’una sala d’exposicions― a l’Ajuntament de Mollet del Vallès.
Puntualment, classes a postgraus i màsters en gestió cultural (UB i UIC) i al Consell Insular de Menorca; i membre de taules, jurats i comissions d’experts de diferents ajuntaments, del CoNCA, d’Hangar, del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i del Consell Insular de Menorca. Ha presentat ponències i ha participat en taules rodones en diversos llocs com el CCCB, La Virreina o la Universitat de Lleida. Ha participat en la redacció del Pla d’Equipaments Culturals de Catalunya 2010-2020 (Barcelona: Generalitat de Catalunya, 2010) i en el Pla Integral de les Arts Visuals de Catalunya (Barcelona: Generalitat de Catalunya, 2015).
Cèlia del Diego (Tarragona, 1974)
Responsable de Relacions Institucionals del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA). Recentment ha estat directora del Centre d’Art la Panera de Lleida i del CA Tarragona Centre d’Art. Ha participat de la Comissió d’adquisicions de la Col·lecció Nacional d’Art Contemporani de Catalunya. Ha estat directora artística de la Capella de Sant Roc, del Projecte Lumens. Decennals d’art contemporani de Valls en les seves dues darreres edicions, i col·laboradora habitual del Museu de Valls i del Tinglado 2 de Tarragona. Ha coordinat la fira ArtsLibris a Barcelona i a ARCOmadrid, i ha estat adjunta de direcció de la Galeria Toni Tàpies de Barcelona.
Crítica d’art i comissària independent, és sotsdirectora d’Artiga. Revista de pensament i art contemporani. Ha presidit l’Associació Catalana de Crítica d’Art (ACCA), i és membre en actiu de la International Association of Art Critics (AICA) i la Asociación de Directoras y Directores de Arte Contemporáneo en España (ADACE). Interessada en la recerca i en la planificació institucional, ha coordinat diversos comitès impulsors per a la creació de nous centres de creació i ha participat de nombrosos plans culturals per a la millora de l’escena artística. Ha comissariat projectes a La Casa Encendida (Madrid), Palazzo della Frumentaria (Sàsser), CaixaForum (Tarragona, Lleida i Palma), Mataró Art Contemporani, Arts Santa Mònica (Barcelona), Fundació Suñol (Barcelona), Centre d’Art Martistany (Sant Cugat del Vallès), Lo Pati Centre d’Art Terres de l’Ebre (Amposta), Bòlit Centre d’Art Contemporani (Girona), entre d’altres.
Martina Millà (Barcelona, 1965)
Foto: Patrick Ronse
Cap d’exposicions de la Fundació Joan Miró de Barcelona des de 2019. Anteriorment, des de 2007, fou responsable de Programació i projectes al mateix centre.
Hi comissaria exposicions temporals d’art modern i contemporani, incloses les exposicions vinculades amb el Premi Joan Miró i el programa l’Espai 13, el projecte de producció i exhibició d’art emergent més antic de l’Estat espanyol.
Millà també comissaria exposicions de fotografia a partir del Fons Joaquim Gomis, l’arxiu fotogràfic del primer president del Patronat de la Fundació Miró, conservat a l’Arxiu Nacional de Catalunya a Sant Cugat. Aquestes exposicions al vestíbul de la Fundació Miró s’alternen amb altres de fotògrafs que, com Gomis en el seu dia, no es dediquen professionalment o exclusivament a la fotografia.
Les darreres exposicions que Millà ha presentat com a comissària a la Fundació Miró són Paul Klee i els secrets de la natura, a partir d’un intercanvi de col·leccions amb el Zentrum Paul Klee de Berna, i Amics imaginaris, exposició co-comissariada amb Patrick Ronse i nominada pels Premis TimeOut en la categoria de Millor exposició.
Actualment Millà prepara una exposició monogràfica de l’artista guanyador del Premi Joan Miró 2023, Tuan Andrew Nguyen.
Pel que fa a la seva formació acadèmica, Millà va llicenciar-se en Història de l’Art per la UB. Posteriorment va obtenir un Master of Arts per l’Institute of Fine Arts (NYU) i va fer el doctorat a Emory University (Atlanta, EUA).
RELATORIES DEL CURS
Lloc
La teva privacitat és la nostra prioritat
Per protegir la teva intimitat, abans de continuar volem assegurar-nos que saps que, tant nosaltres com els nostres col·laboradors, utilitzem algunes “cookies” a la web per a facilitar-te l’ús:
- Pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques, amb les que no es recull informació dels usuaris ni es registren les adreces IP d’accés.
- Pròpies i de tercers per a garantir el funcionament bàsic, com la sessió d'usuari, i aspectes de personalització, com l'idioma de les nostres pàgines.
Guardem l’acceptació de cookies durant 30 dies per a millorar l’experiència de navegació. Recorda que pots eliminar les cookies del teu navegador. - De tercers per mostrar-te informació de les nostres xarxes socials, com Facebook, X, YouTube, etc. A l’accedir a aquests llocs web podràs decidir si acceptes o no les seves polítiques de privacitat i de cookies.